2012. október 15.

Kijevi eklektika hétfő reggelre

A hétfő reggel gondolom nem csak nekem indul kicsit nehezen... Hogy egy kis erőre kapjunk egy különleges otthont hoztam Kijevből.

A lakás képeit látva azonnal gondolkodóba esünk, agyunk elkezdi besorolni a látottakat valamilyen stílusba, kategorizálni kezdünk; a francia főváros hangulatát azonnal megérezzük, visszafogott alapszínei egységes képet mutatnak, amit apró, érdekesebbnél érdekesebb részletekkel gazdagítottak.

Szemünk egyik részletről a másikra ugrál, mindent szemügyre véve, a magasfényű frontokkal kialakított konyhaszekrényről, az egyedi lámpákra, a függönyökről a díszpárnákra... S talán elsőre nem is értjük, hogy az egyes darabok milyen megfontolás alapján kerültek egymás mellé, de nincs is rá szükség, hiszen az eklektika lényege éppen az, hogy a látszólag egymáshoz nem illő bútorok és kiegészítők, hogyan alkotnak mégis egy egységes összhangot, amit harmóniának nevezünk.

Bevallom nekem nagyon tetszik, mert érződik a tulajdonos személyisége, egyedi gondolkodásmódja és stílusa. Ügyesen kialakított 65 négyzetméteres enteriőrről van szó, ahol a építész/lakberendező, Sergey Makhno finom érzékenységgel válogatta össze az felhasznált anyagokat, amelyek nagyszerű látványt nyújtanak (saját lakásában).











Képek/Forrás: innen

2012. október 14.

Skandináv életérzés

Ahogy a tegnapi bejegyzés végén említettem, készítettem egy kisebb anyagot a skandináv lakáskultúra témában. Többnyire képekkel alátámasztva összegyűjtöttem néhány gondolatot, azzal kapcsolatban, hogy milyen szín-,forma-,és anyaghasználat jellemző az északi országok lakásainak enteriőrjeire.

Miután a design elkötelezett hívének tartom magam, igyekeztem kerülni az Ikea által tömegesen ismert "ikea-stílust", bár magam sem tagadom ez igen nehéz, tekintve hogy milyen mértékben elterjedt már az elmúlt évtizedekben. Ugyanakkor akik egy kicsit jobban ismerik a skandináv designt tudhatják, hogy többről van itt szó!

Mitől skandináv a skandináv?

" Végy egy rész platonisztikus idealizmust, egy rész protestáns puritanizmust, keverd hozzá a nyugati kapitalizmust, Art Deco művészetelméletet, és sózd meg nemzeti öntudattal. A kész áru bárhol, bármikor található, ízlés szerint utólag ízesíthető. És ami a legfontosabb: korlátlan ideig felhasználható!" - összegzi találóan  Szilágyi B. András a skandináv design ideológiáját. (lásd itt)


Nos, én elsősorban a lakások belső tereire koncentrálok ebben a bejegyzésben: legfontosabb tényezőként az ott élő népek életkörülményit kell megemlíteni, hiszen a zord időjárás és természeti viszonyok nagy mértékben meghatározzák életmódjukat. Mivel az idejük nagy részét kénytelenek zárt falak mögött tölteni, ezért igyekeznek a természetet becsempészni otthonaikba. Jellemzően sok faanyagot használnak, ami leginkább hajópadló formájában és a bútorok anyagában ölt testet. Emellett más természetes anyagokat is gyakran felhasználnak úgy mint a gyapjú és a pamut.


Mivel kevés természetes nappali fény éri őket, igyekeznek világos, tágas tereket kialakítani, ezért többnyire fehér falszínt használnak. A mesterséges fényeket jól alkalmazzák, kedvelik a meleg hatású sárgás fényforrásokat, ami nagyon kellemes hangulatot eredményez a fehér falakkal.

A stílus meghatározó összetevői az egyszerűség, a természetes szín-, és formavilág mellet a harmóniára és praktikusságra való törekvés, amelyet a természet adta játékossággal ötvöznek.

A modern városi lakásbelsők enyhe indusztrialitással vannak vegyítve, így jelentős mértékben jelenik meg a fém, króm, ipari jellegű kiegészítők, és a nyomatékos fekete-fehér kontrasztok alkalmazása is.

Másik, szintén alapvetően fontos jellemző, hogy a puritán egyszerűség mellett jelentős figyelmet fordítanak a magas színvonalú kiegészítő tárgyakra. Mint tudjuk a skandináv formatervezés világszerte ismert. A 19. századtól kezdődően olyan neveket kapcsolunk hozzá mint a finn Iittala és Arabia, a svéd Orrefors Glasworks és az ugyancsak finn Artek.
A "skandináv stílus" kedveli az erőteljes színek használatát, amit főként a kiegészítő tárgyakon és textileken (pl. marimekko) láthatunk. Mindezek igyekeznek egy kis vidámságot előidézni a szürke hétköznapokban.




































A skandináv design egyébiránt az 50-es években vált nemzetközileg is igen népszerűvé. Eszményét a funkcionalizmus és a minimalizmus egybeolvadása, a hagyománytisztelet, a humanizmus, a visszafogottság és a minőség igénye  táplálja, ahogy ez a képeken is jól érződik. Megjegyzem jelentős figyelmet kap a formatervezés a skandináv országok mindegyikében. A finn állam rendszeres támogatásban részesíti a fiatal formatervezőket, támogatásokkal ösztönzi a kezdő kisvállalkozásokat, mindezt azért, hogy a magasan képzett értelmiséget otthon tartsa. (lásd részletesebben a már említett Szilágyi B. András cikkét).

Képek: tumblr, skona hem, pinterest, nordicbliss, stb.